Kwaliteit

Kwaliteit: Inleiding
Hiermee informeren we u over de begrippen ‘kwaliteit’ en ‘kwaliteitszorg’. Wat is het? Wat is het doel? Hoe werken we eraan in de praktijk?


Kwaliteit en Kwaliteitszorg: Belang in de Samenleving
De hedendaagse samenleving hecht veel waarde aan kwaliteit. Iedereen wil zo goed mogelijk geholpen worden. In winkels, in de horeca, maar zeker ook in de zorgsector is kwaliteit van groot belang.


Definitie van Kwaliteit
Maar wat is kwaliteit nou eigenlijk? En wat houdt kwaliteitszorg in? Kwaliteit is moeilijk te definiëren. Om u een idee te geven in welke richting u kunt denken: Net iets meer dan voldoen aan de steeds uitgesproken en vanzelfsprekende verwachtingen van de patiënt. Dit wil dus zeggen dat een zorgverlener steeds iets meer of beter wil doen dan de patiënt verwacht. Waarbij de patiënt vanzelfsprekende verwachtingen heeft, maar ook wensen die hij/zij uitspreekt. Het blijft een lastig onderwerp, verder in deze folder wordt het duidelijker.


Het Doel van Kwaliteitszorg
Kwaliteitszorg wil zeggen dat iemand systematisch werkt aan kwaliteitsverbetering door middel van onder andere nascholing en cursussen, zorg draagt voor kwaliteit, aantoonbaar kwaliteit aflevert, verantwoording aflegt naar buiten toe, en openstaat voor vernieuwing en verbetering.


Rol van Kwaliteitszorg in de Zorgsector
Kwaliteitszorg heeft het doel om onjuiste en onnodige behandelingen te voorkomen en het verschil in behandelingen tussen zorgverleners zo veel mogelijk te verkleinen. Een zorgverlener moet zichzelf afvragen of hij/zij de goede handelingen uitvoert en of deze ook goed worden uitgevoerd.


Controle en Registratie
U kunt als patiënt tegenwoordig op het internet opzoeken of uw zorgverlener staat ingeschreven in het kwaliteitsregister. Het is goed om te weten dat uw zorgverlener werkt aan zijn kwaliteit en zo altijd up-to-date blijft met de nieuwste ontwikkelingen.


Wetten en Regels ter Bescherming
De Wet BIG (Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg) en de Wet WGBO (Wet op de Geneeskundige Behandelovereenkomst) zijn van toepassing en bieden bescherming aan zowel zorgverleners als patiënten.


Praktijkvoorbeeld: Kwaliteit in de Praktijk
Deze praktijk heeft kwaliteit hoog in het vaandel staan. Alle assistentes hebben de daarvoor bestemde opleiding gevolgd en zijn gediplomeerd. Binnen de praktijk is er dagelijks intercollegiale controle en overleg. Ook volgt men nascholing. J.T.M. Linthorst is senior-visiteur. Dit houdt in dat de praktijk is bezocht door andere professionals. Zelf visiteert hij ook. Hij is ingeschreven in het kwaliteitsregister na het behalen van de accreditatiepunten.

Meer Informatie
Voor meer informatie kunt u kijken op: www.rechtgebit.nl
www.orthodontist.nl
www.nivel.nl
www.ribiz.nl
www.vektis.nl
www.postbus51.nl