Kwaliteit: Inleiding
Hiermee informeren we u over de begrippen ‘kwaliteit’ en ‘kwaliteitszorg’. Wat is het? Wat is het doel? Hoe werken we eraan in de praktijk?
Kwaliteit en Kwaliteitszorg: Belang in de Samenleving
De hedendaagse samenleving hecht veel waarde aan kwaliteit. Iedereen wil zo goed mogelijk geholpen worden. In winkels, in de horeca, maar zeker ook in de zorgsector is kwaliteit van groot belang.
Definitie van Kwaliteit
Maar wat is kwaliteit nou eigenlijk? En wat houdt kwaliteitszorg in? Kwaliteit is moeilijk te definiëren. Om u een idee te geven in welke richting u kunt denken: Net iets meer dan voldoen aan de steeds uitgesproken en vanzelfsprekende verwachtingen van de patiënt. Dit wil dus zeggen dat een zorgverlener steeds iets meer of beter wil doen dan de patiënt verwacht. Waarbij de patiënt vanzelfsprekende verwachtingen heeft, maar ook wensen die hij/zij uitspreekt. Het blijft een lastig onderwerp, verder in deze folder wordt het duidelijker.
Het Doel van Kwaliteitszorg
Kwaliteitszorg wil zeggen dat iemand systematisch werkt aan kwaliteitsverbetering door middel van onder andere nascholing en cursussen, zorg draagt voor kwaliteit, aantoonbaar kwaliteit aflevert, verantwoording aflegt naar buiten toe, en openstaat voor vernieuwing en verbetering.
Rol van Kwaliteitszorg in de Zorgsector
Kwaliteitszorg heeft het doel om onjuiste en onnodige behandelingen te voorkomen en het verschil in behandelingen tussen zorgverleners zo veel mogelijk te verkleinen. Een zorgverlener moet zichzelf afvragen of hij/zij de goede handelingen uitvoert en of deze ook goed worden uitgevoerd.